Verso & Fanny

Vrijdag 10 januari 20:15

Een samenwerking van Verso (Matthijs Koene, panfluit en Stefan Gerritsen, gitaar) met vocaliste Fanny Alofs. Blackbird verwijst niet alleen naar het gelijknamige werk van de Nederlandse componist Nico Huijbregts of naar de evergreen van Paul Mc Cartney, maar ook naar de rol van vogels in de loop van de muziekgeschiedenis. 

 

Blackbird is een concertprogramma van mezzo-sopraan Fanny Alofs en Verso. (Panfluitist Matthijs Koene en gitarist Stefan Gerritsen). 
De twintigste eeuwse componist Olivier Messiaen noemde ze de zangers van God, maar ook in veel vroegere tijden werden vogels in symbolische zin en soms letterlijk door hun zangkunsten, geadoreerd door componisten en dichters. Le Rossignol (de Nachtegaal) vinden we als thema terug in Renaissance-liederen uit ondermeer Frankrijk, Spanje en Engeland. In dit programma komen vogels in allerlei gedaantes voorbij. Soms als een dromerige verwijzing en uiting van een diepe melancholie (Dowland),of letterlijk, zoals bij de virtuoze zangcapriolen in het stuk van Huijbregts.
Er klinken traditionele liederen zoals le Rossignolet du bois, Mottettu de Tristura (door Luciano Berio op geniale wijze gearrangeerd in zijn Folk Songs) en uiteraard mag de moderne klassieker: Blackbird van De Beatles niet ontbreken.

Fanny Alofs is een veelzijdige vocaliste die naast klassiek ook fantastisch jazz en modern repertoire kan zingen. Verso is een klassiek duo dat zich toelegt op klassieke en nieuw gecomponeerde muziek, maar met instrumenten die een sterke traditie kennen in de volksmuziek. De muziek in dit programma bevindt zich vaak op het snijvlak van die twee “werelden” U hoort composities van Frank Martin (Drey Minnelieder), Piazzolla (Oblivion), Villa- Lobos (chansons typiques brésilienes), Mercedes Sosa. (Gracias a la vida) en een nieuw werk van Guus Janssen, waarin ook ruimte is voor Fanny’s improvisatietalent. Blackbird is een avontuurlijk programma, waarin klassieke, volkse en nieuw gecomponeerde muziek naadloos in elkaar overgaan.
Net zoals die zingende merel, op een zwoele zomeravond in augustus, die zich niets aantrekt van stijl en regels en waarin de één de saxofoon van Charlie Parker herkent en de ander een hemelse afgezant beluistert…
 

FANNY ALOFS

De alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) specialiseerde ze zich bij Silbersee in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlund Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.

Tijdens en na haar studie werd ze meermaals door Carnegie Hall uit meer dan honderd applicanten uitgekozen om aan hun Young Artist Program mee te doen en op te treden in Carnegie’s Zankel Hall: in 2004 werkte zij een week met jazz-coryfee Dianne Reeves, in 2011 (inmiddels klassiek zangeres) met sopraan Dawn Upshaw en componist Donnacha Dennehy.

Fanny is een energiek performer en haar grootste liefde is muziektheater, waar ze haar energie en fantasie maximaal kan botvieren. Tot nu toe speelde ze mee aan honderden voorstellingen bij o.m. De Nationale Opera, de Rotterdamse Operadagen, Silbersee, Muziektheater Transparant, LOD, Theater Sonnevanck, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, November Music Festival, Istanbul Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan.

 

MATTHIJS KOENE panfluiter des Vaderlands

Matthijs Koene (1977) wordt internationaal gezien als de meest vooraanstaande panfluitist van zijn tijd. Matthijs is grensverleggend; zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hierdoor heeft de panfluit zijn intrede kunnen doen in de klassieke muziek.

Hij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan 300 composities voor Matthijs gemaakt, veelal aan hem opgedragen: solowerken, in kamermuziek, met orgel, als onderdeel van ensemble en soloconcerten. Vaak door componisten van naam als: Theo Loevendie, Roderik de Man, Daan Manneke, Guus Janssen, Klaas de Vries, Chiel Meijering, Gwyn Pritchard, Fabio Nieder, Calliope Tsoupaki, Martijn Padding, Klas Torstensson en Ron Ford.

Matthijs ontving zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam cum laude af. Kort daarna werd hij in 2005 benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

Als solist trad Matthijs op met het Radio Filharmonisch Orkest, I Barocchisti en Ensemble Oxalys. Hij speelde in zalen als het Concertgebouw, De Doelen en Carnegie Hall.

“De klank van de panfluit boeit mij,” aldus Koene. “Het instrument is zeer expressief door haar vele kleurmogelijkheden en dynamische bereik. Ik ben ervan overtuigd dat er technisch en dus muzikaal nog veel meer kan dan ik nu voor mogelijk houd. Ik doe daar graag onderzoek naar. Oplossingen bedenken, in basis theoretische gedachten tot klinken laten brengen.
De panfluit kan een rol spelen in de klassieke traditie. Ik ben ervan overtuigd dat dit voornamelijk te realiseren is door het opbouwen van een autonoom repertoire, namelijk fantastische composities waarin de panfluit een prominente rol speelt. Maar ook door gewoonweg repertoire voor andere instrumenten uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de fluitsonates van J.S. Bach.”

STEFAN GERRITSEN

Stefan Gerritsen: Een grandioze gitarist schreef de Volkskrant op 22 juni 2016. Guitarist Gerritsen is virtuosic and fluent in all of the techniques of modern guitar playing. (Soundboard magazine 2011) Stefan Gerritsen is een veelzijdige klassieke gitarist met een repertoire dat zich uitstrekt van oude muziek tot de nieuwste composities, niet zelden aan hem opgedragen. Daarnaast schuwt hij het avontuur niet en initieert hij nieuwe projecten om het repertoire voor de klassieke gitaar uit te breiden, niet alleen voor solo gitaar, maar ook voor bijzondere combinaties, zoals gitaar en vocaal ensemble.

Naast de klassieke gitaar bespeelt hij ook een zogenaamde 31-toongitaar, een instrument gebaseerd op het stemmingssysteem van de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens ( 17e eeuw). Dit instrument leent zich door zijn zuivere tertsen uitstekend voor muziek uit de Renaissance en Barok, maar ook voor nieuwe klankwerelden zoals goed is te horen is in de composities voor microtonaal ensemble Scala. waarin hij naast de akoestische ook een elektrische 31-toon gitaar speelt.