La Primavera

Vrijdag 11 januari 20:15

 

Renaissance- en barokensemble La Primavera brengt al bijna 25 jaar met veel liefde en plezier kwalitatief hoogstaande concerten in binnen- en buitenland.

Het ensemble bestaat uit drie musiciennes: Anabela Marcos - sopraan; Regina Albanez - theorbe en gitaar; Maaike Boekholt - viola da gamba. La Primavera, Spaans, Italiaans en Portugees voor “lente”, verwijst naar het muzikale voorjaar dat in de late renaissance ontsprong en in de barok tot bloei kwam. Centraal in de programmering van het ensemble staan werken van componisten uit Zuid-Europa, die vol passie en vreugde en op een toegankelijke manier aan het publiek worden gepresenteerd.
De drie musici van La Primavera stellen zich ten doel om het publiek zo intens mogelijk te betrekken bij hun concerten. Door middel van bijzondere thema-programmering en hun temperamentvolle podiumoptreden, maar ook door bv het geven van toelichtingen op programma en instrumenten. Een korte impressie, samengesteld uit perscitaten: betoverende charme, puur, integer, sensueel, temperamentvol, indrukwekkend, hoog niveau, heel veel passie en spontaan.
In Weesp zal Regina Albanees worden vervangen door Michiel Niessen: een zeer ervaren luitspeler die ook vaker samenwerkt met La Primavera!


PROGRAMMA: MUSIC FOR A WHILE

Met Music for a While brengt La Primavera een gevarieerd en gloedvol programma, hartverwarmend in deze koude wintermaand. U gaat luisteren naar favoriete werken die zullen worden uitgevoerd op de virtuoze en gepassioneerde wijze waar het ensemble om bekend staat. Vocale en instrumentale werken wisselen elkaar af. Tijdens deze muzikale reis door het barokke Italië, Frankrijk en Engeland beleeft u o.a. prachtige melodieën van Claudio Monteverdi, fijnzinnig repertoire van Marin Marais, geschreven aan het hof van de Zonnekoning, en wonderschone muziek van Henry Purcell. Met Purcell’s ontroerende "Music for a While", het middelpunt van het programma, maakt La Primavera duidelijk hoe sterk de helende kracht van muziek kan zijn.

 

 

ANABELA MARCOS

De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie 
aan het Conservatorium van Lissabon.
Na haar afstuderen kwam zij met een studiebeurs van de Calouste Gulbenkian Foundation  naar Nederland om les te krijgen van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij behaalde daar diploma’s Uitvoerend Musicus in Solozang, Opera en Barokzang. Gedurende haar studie participeerde zij in masterclasses van Gundula Janowitz, Barbara Pearson, Lorraine Nubar, Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond.  In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen.
Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina ("Die Zauberflöte", Mozart) , Suzanna ("Le Nozze de Figaro", Mozart), Titania ("Midsummer Night’s Dream", Britten), Clori (“ l’Egisto”, Cavalli), Venus en Cupid ("King Arthur", Purcell), Zerlina (“Don Giovanni”, Mozart), Daphne (“Apollo en Daphne”, Händel) in Spanje, en Belinda (“ Dido and Aeneas”, Purcell) in Brasilia.
Als soliste werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz , Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra.   Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi’s “Stabat Mater” voor de choreografie ‘Bella Figura” van Jiří Kylian.
Op het gebied van kamermuziek is zij lid van renaissance- en barokensemble La Primavera en tevens werkte zij onder andere met de Spaanse pianiste Ana Sanchez Donate, Ensemble 1938, Capella Figuralis, Compagnia Vocale en het Apollo Ensemble.
Sinds 1999 is Anabela zanglerares op de muziekafdeling van de British School in the Netherlands, Voorschoten, en geeft zij regelmatig masterclasses in barokrepertoire voor de Stichting Huismuziek in Utrecht. 
In juni 2018 sloot zij haar twee-jarig onderzoek ”Monteverdi and the architecture of emotions” in het kader van haar masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag af met het predicaat “excellent”.

MAAIKE BOEKHOLT

Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium
en behaalde haar Solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols.
Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland.  Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Kamerorkest van het Concertgebouw, en het Residentieorkest en Philharmonie Zuid. Zij gaf concerten tijdens o.a. het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen.
Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles: renaissance- en barokensemble La Primavera, Dulcibella, Ensemble A la Douzaine en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours o.a de prijs van het beste Nederlandse ensemble en de publieksprijs en de vriendenprijs bij de Organisatie Oude Muziek. Voor laatstgenoemde organisatie speelde Maaike met verschillende ensembles tijdens het Netwerk voor Oude Muziek. Maaike verzorgt cursussen bij o.a. Stichting Huismuziek Utrecht. Tevens is zij docente viola da gamba in Den Bosch en in Budel.

MICHIEL NIESSEN

Op achtjarige leeftijd begon Michiel Niessen met gitaarlessen. Op zijn veertiende stapte hij over naar de luit. Hij studeerde luit bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1986 studeerde hij af met onderscheiding waarna hij in 1988 zijn diploma uitvoerend musicus behaalde. Vanaf het eerste begin heeft hij zich bekwaamd in het solospel, het ensemblespel en ook het orkestspel.
De luiten die hij bespeelt werden gebouwd door Richard Berg (Ottawa, Canada) en Stephen Barber (London, UK). In zijn verzameling heeft hij ook een zeldzame originele aartsluit uit Venetië, gebouwd rond het jaar 1610.
Met Ian Schneller van Specimen Products (Chicago) ontwikkelde hij de eerste elektrische luit. Dit unicum vermengt traditionele elektrische klanken met de karakteristieke kleur van luit-akkoorden en stemming.
Michiel verlegt continu de grenzen van de luit door alle stijlen te spelen. Van de muziek uit de vroege Middeleeuwen tot aan muziek met elektronische invloeden en van de Johannes Passion tot aan de etnische stijlen. Ook cross-over producties zijn een deel van zijn werk.
Met zangeres Susan Jonkers vormt hij de kern van het ensemble Music for a While, waarin oude en nieuwe songs een hele intense en speciale kleur krijgen door het gebruik van traditionele en moderne instrumenten en effecten, in alle denkbare combinaties. Hij is als luitist verbonden aan ChallengeYourSenses
Michiel Niessen is een goede bekende van La Primavera. Hij treedt geregeld op met het ensemble en vervangt Regina Albanez tijdens het concert in Weesp.