Ursula Dütschler en Raymond Honing

Vrijdag 13 november 20:15

Raymond Honing en Ursula Dütschler brengen een programma rond de aimabele, vrolijke en humoristische Beethoven (die hij dus óók was): "Beethoven en zijn Weense tijdgenoten Mozart en Schubert".

Ursula en Raymond spelen al jaren samen. Het natuurlijke gemak, hun moeiteloos lijkende samenspel en de musiceer vreugde kenmerken hun optredens. Hun uitbundig spel wisselt af met ingetogen momenten – never a dull moment!
Zij zijn thuis in alle stijlen, hun breed repertoire reikt van de barok tot in de romantiek. Door het bespelen van de instrumenten uit die perioden en de uitvoeringspraktijk wordt de muziek zo authentiek mogelijk uitgevoerd.

>>Uiteraard zijn de Corona regels van toepassing op dit concert! Zie daarvoor ook: Toegang, reserveren en contact <<

 

Beethoven


PROGRAMMA

Ludwig van Beethoven

  • Sonate opus 17, in F 
    origineel voor Hoorn, bewerkt door een tijdgenoot

Wolfgang Amadeus Mozart 

  • Sonate  KV379
    Voor viool bewerkt door Ignaz Pleyel

Franz Schubert

  • Introduktion (uit: Variaties D802)
  • Trockne Blumen
  • Der Müller und der Bach
  • Ständchen
  • An die Musik

Ludwig van Beethoven

  • Sonate in D, opus 12 nr 1
    Voor viool bewerkt door Louis Drouet

 

 

RAYMOND HONING 

Raymond Honing behoort tot een nieuwe generatie musici die hun energie voor een groot deel wijden aan zowel oude als nieuwe muziek. Na drie studies aan het Conservatorium van Amsterdam, te weten fluit, traverso en kamermuziek, begon hij een carrière die drie eeuwen muziek omvat. Van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de acht-kleppen traverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit, inclusief alt en bas. Zijn belangrijkste drijfveer voor nieuwe repertoire is altijd nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar wat er omging in het hoofd van de componist, ongeacht of deze in leven is of al tweehonderd jaar dood is. En nieuwsgierigheid naar de uitwerking van de muziek op het publiek.

Na, als een jonge jongen, het winnen van de tweede prijs op het Nationaal Fluitconcours, won Raymond een aantal jaren later verschillende prijzen op kamermuziekconcoursen zoals het “Wettbewerb für Junge Kultur”in Düsseldorf en tijdens het Van Wassenaer Concours. Hij is eerste fluitist van Sinfonia Rotterdam en speelde in o.a. het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble ,Musikfabrik, Ives Ensemble, Anima Eterna en Combattimento Consort. In 2007 richtte hij zijn eigen barok ensemble La Barca Leyden op waarmee hij bijzondere projecten ontwikkelde zoals een programma rondom microtonaliteit in oude muziek. Met La Barca Leyden verraste en overtuigde Raymond publiek en pers met ongedirigeerde en enkelvoudig bezette versies van Bach’s Mattheus en Johannes Passies en Gilles’Requiem. Tot nu toe bracht La Barca Leyden drie CD ’s uit. De laatste, Music at the Court of Jülich-Berg, werd in België bekroond met de Gouden Label 2012.
Naast zijn werkzaamheden op het gebied van oude muziek is Raymond een enthousiast promotor van eigentijdse muziek. Vele componisten schreven werken voor hem en hij soleerde in verschillende premiere’s van concerten voor fluit en orkest van o.a. Robin de Raaf en de Koreaanse componist Uzong Choe. Raymond speelt in Ensemble Scala, een uniek ensemble, gespecialiseerd in microtonale muziek. Raymond soleerde ook in concerten van J.S. Bach, C.PH. E. Bach, Vivaldi, Mozart en Mercadante. Maar naast het klassieke repertoire zoekt hij altijd samenwerking met andere disciplines. Raymond werkte met acteurs, dansers en bijvoorbeeld met de Argentijnse tango-pianist Pablo Ziegler. Naast talloze concerten in Nederland speelde hij op podia en festivals in Frankrijk, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Hongarije, Oostenrijk, Scandinavië en Colombia.
Door zijn brede muzikale interesse was de stap naar het dirigeren voor Raymond vanzelfsprekend. Ook als dirigent heeft hij een lichte voorkeur voor oude en nieuwe muziek. La Barca Leyden leidt hij al spelend vanaf de stoel en het nieuwe repertoire komt volop aan bod bij Nieuw Kamerkoor Delft. Raymond is docent aan het Conservatorium van Amsterdam.

Raymond HoningRaymond Honing

URSULA DÜTSCHLER

Ursula Dütschler werd in Thun in Zwitserland geboren en kreeg al op vijfjarige leeftijd haar eerste klavecimbellessen. Zij studeerde aan het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en aan het Mozarteum in Salzburg bij Kenneth Gilbert. In 1990 volgde zij een studie op fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten.
Ursula Dütschler won verschillende concoursen, waaronder het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs en het Internationale Erwin Bodky Concours voor fortepiano in Boston.

Op beide instrumenten heeft Ursula Dütschler een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld en is ze op verschillende internationale podia en festivals te horen, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles.
Ook trad zij op met orkesten als het Combattimento Consort Amsterdam, Het Orkest van het Oosten, Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orquesta National de Barcelona y de Catalunia, Württembergisches Kammerorchester en Zürcher Kammerorchester.

Haar omvangrijke discografie bij Claves Records bevat naast talrijke kamermuzikale uitvoeringen opnames met solowerken van Bach, Balbastre, Byrd en Scarlatti op klavecimbel en van Beethoven op fortepiano.
Behalve voor Claves Records maakte zij ook opnames voor de labels Auvidis, BMG Classics, Brilliant Classics, Camerata Tokyo, Musicaomnia en Aliud Records. Haar nieuwste CD met Raymond Honing (arrangementen van Beethoven voor 8-kleppenfluit en fortepiano) is met een 9 van Luister gerecenseerd.

Met haar ensemble Camerata 1800, gespecialiseerd in muziek rond 1800, was Ursula Dütschler in de afgelopen jaren te horen in pianotrio repertoire en in veelzijdige en verrassende programma’s met verschillende bezettingen. Tegenwoordig ligt haar focus bij solo recitals en concerten in duo combinaties met haar muzikale partners zoals Frank Wakelkamp, cello, Raymond Honing, fluit, Francine van der Heyden, sopraan en Eric Hoeprich, klarinet.   

In 2005 kwam Ursula Dütschler in aanraking met de muziek en de Movements van G. I. Gurdjieff.
Zij volgde seminaars bij Wim van Dullemen en sinds enige jaren begeleidt zij Movements seminaars in Nederland en Duitsland op de piano.